Berdosa!!!

Dosa dan Pahala merupakan satu kepercayaan wajib bukan sahaja kepada umat Islam, malah semua agama di muka bumi ini percaya yg perbuatan baik akan di balas dengan ganjaran (yg dipanggil pahala dalam agama Islam) dan perbuatan yg jahat serta keji akan dibalas dengan dosa. Dosa dan Pahala dikaitkan dengan kehidupan ‘selepas mati’ (Afterlife), dimana Umat Islam meyakini amalan mereka akan dihisab sebelum pembalasan yg setimpal diberikan kepada mereka.

Aku berminat untuk berbicara soal dosa dan pahala selepas membaca sisipan akhbar Mingguan Malaysia, dimana kedua-dua akhbar sisipan itu memaparkan pelabagai kes, yg tema asasnya sama iaitu Dosa-dosa Isteri..

Kes pertama, apabila ada seorang wanita bertanya kepada seorang uztaz yg sering menjawab segala masalah orang ramai dalam sisipan Kesihatan, wanita tersebut meluahkan perasaan, Katanya…Suaminya seorang baik..tidak pernah marah kepadanya apetah lagi sanggup untuk memukul wanita tersebut..Tapi sang isteri pula seorang yg penuh sensitif..Seringkali dia salah tafsir akan kata-kata suaminya dan sering melenting kepada suaminya…Lebih Parah,apabila Si isteri ini,apabila datang keadaan yg mudnya x berapa nk baik, suaminya dilayan nak x nak je.Sering juga dia bermasam muka dengan suaminya.Melanggar arahan dan nasihat suaminya..Memerli-merli suaminya..Mengugut suaminya…lagi-lagi apabila suaminya kurang melayanya…Situasi begini diceritakan kepda ustaz tersebut dan perkataan pertama ustaz itu dalam jawapannya adalah..PUAN BERDOSA..

Kes kedua,lebih parah…Dalam sisipan kesihatan itu juga, ada ruangan kaunseling…aku x ingt bersama siapa tapi aku jelas tentang masalahnya..sedikit berbeza, kali ini lebih teruk…Isterinya lebih tua dan lebih berjawatan drpd suaminya..disebabkan keadaan itu, suaminya dilayan seperti pekerja bawahannya..suara ditinggikan,permintaan suami tidak dilayan..kemuncaknya dia pernah mengherdik suaminya apabila suaminya mengadu kepadanya di keadaan dia yg sedang sibuk dengan kerja..wanita ini juga sering membawa kerja beserta masalah ke dalam rumah..Disebabkan itu keadaan rumahtangganya lebih banyak diuruskan oleh suaminya..Yela, suami kerja 9-5 sahaja..jadi balik kerja, anak dia ambil,dia yg masak,kain dia yg basuh…begitu banyk sang suami berkompromi dgn isteri,namun si isteri tidak pernah sekalipun mengucapkan terima kasih..Lebih Dashyat..kemuncak pergaduhan mereka..apabila si isteri pernah meminta masing2 menyenaraikan tabiat yg tidak disukai terhadap pasangan mereka..maknanya..si suami tulis keburukan isteri,si isteri juga sebaliknya..Kesempatan itu digunakan dgn sebaiknya oleh Isteri untuk memaki suami…segala keburukan ditulisnya..di kala penyerahan..si isteri tidak membaca pun surat suaminya..suaminya ketika membaca..hanya tersenyum dan mengakui kesilapannya…Kuasa Tuhan sangat besar, suaminya meniggal dunia dalam kemalangan jlan raya..Semenjak drpd itu Si isteri mula sedar akan betapa sabar dan rajin arwah suaminya..Dia sering menangis bersendirian memikir kenangan lama…lebih menyayat hati apabila surat lama yg menceritakan keburukan pasangan yg ditulis suaminya dibuka kembali..alangkah terperanjatnya beliau,apabila suaminya langsung tidak mencelanya..bahkan suaminya mengatakn dia adalah seorang isteri yg baik dan sempurna…tidak ada langsung kutukan..hanya pujian sahaja yg tercatat dlm surat itu..Kaunselor tersebut membalas pada permulaan responnya dengn mengatakan…..PUAN SANGATLAH BERDOSA…..

2 kes yg berbeza tp sebenarnya serupa membawa banyak pengajaran kepda kita..Saja aku menulisnya dalam pos aku ni,kerana aku yakin ramai kalangan pembaca blog ini adalah kaum hawa yg berpelajaran tinggi…Nasihat aku cumalah..jangan lupa status kita tetap isteri walaupun setinggi mana jwatan kita..sebanyak mana hrta kita..janganla derhka pd suami kelak..Ingatlah x cium bau syurga kalo si isteri derhaka pada suaminya

11 responses to this post.

  1. dahsyatnye mrk2 ni..ak doa jgnla ak jd cmni..semoga ak dpt jd isteri yg solehah nnt..(perlu ke ak komen cmni)

    redzariz: ida..smua owg nk jd isteri solehah…btul x

  2. Sebagai bakali bergelar isteri kepada seseorang.
    Saya insaf….

    redzariz : sekadar mengingatkan,tiada niat memerli apetah lg menghina

  3. Posted by ieyla on 20 Februari, 2009 at 11:04 am

    assalamualaikum….
    saye insaf bile membaca kedua-dua kes itu….
    semoge sy x jd cmtu bl dah kawen nnt… ^_^

    redzariz : wslm..siapa ni?slamat dtg ke blog sy..sy doakan saudari x jd cm2..

  4. Posted by anaktupai on 20 Februari, 2009 at 11:37 am

    motif entri ni..

    redzariz : peringatan wat golongn hawa..cam ko!!!

  5. insaf sgt2…
    hahahha(nape aku plak yg insaf?)

    sedey ar citer 2….
    huhuhu…
    moge2..amar redza dapat isteri solehah bukan nye “isteri” soleh…
    hohoho (paham x?)
    hehe

    redzariz : ko ni, sama laha cm akak ko..ehe

  6. aku dapat pointnyer…tp tak tau nape ko post pasal laki bini…mungkin ko tgh gersang. hurm….mungkin

    redzariz : laha!!

  7. Posted by akucumahamba on 22 Februari, 2009 at 5:11 pm

    peringatan yg baik buat kaum ppuan mcm aku…syukurlah masih ada org yg mahu mengingatkan org yg selalu lupa spt aku ni…
    terima kasih byk2…

    redzariz : sama2..slamat dtg ke blog sy..slam prkenalan…

  8. Ces..
    Naqib yg laha,
    akak pun kena gak??

    redzariz : ehe..besela..grau2 je

  9. Posted by biha on 23 Februari, 2009 at 12:56 am

    mak aku selalu pesan..tgi mne pon blajar dan pangkat pompuan..suami perlu ditaati..huhu..

    redzariz : stuju2…

  10. Posted by zetty89 on 24 Februari, 2009 at 1:19 pm

    ammar, entri kali nie telah mengingatkan aku untuk menjadi isteri yang taat..
    aku harap aku dpt suami yg penyabar(situasi kedua) tp nak jd isteri die yg mmg baek..
    harapanku…. hehheee…
    walaupun x terfikir nk bercouple lagi.. haha…

    redzariz : Ingt syariat…insyaallah selamat..

  11. Posted by zetty89 on 24 Februari, 2009 at 1:21 pm

    boleh diselitkan kisah zaman nabi dulu, yg isteri tu dpt tahu saudara die meninggal, tapi sangup x pulang ke rumah sebab x mintx lg izin suami… dulu xde hp, jd die tngu suami die balik.. aq x ingt bpe lame die tngu, tp agak lame la…

    redzariz : thanx..akan digunakan di masa mendatang..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: