Archive for Februari 2009

Antara idealisme dan realiti…

Dunia penuh dengan ide, bahkan x salah jika aku katakan, ide la yg mencorakkan dunia kita ini…Sebut sahaja nama2 seperti karl marx,vladimir lenin,ayatollah ruhollah khomeini,adam smith dan socrates….Mereka merupakan manusia biasa yg hidup seperti kita,makan seperti kita,bergurau seperti kita…cuma cara mereka berfikir dan menterjemahkannya ke dalam satu bentuk idea yg akhirnya merubah dunia kita ini..

Cuma persoalannya sekarang, mampukah kita melahirkan pemikir2 seperti ini dan akhirnya mampu membuat sesuatu..dan adakah kita menidakkan yg mereka ini juga manusia,punya perspektif berbeza dan pandangan masing2..yg mungkin tidak sama dengan kita..lenin mungkin beranggapan sistem socialist dan komunis mampu membawa kesamarataan dan bersifat adil..Tapi mungkin tidak sama dengan Adam Smith yg lebih mengutamakan kapitalis..Jadi dalam hal ini..kedua2nya mempunyai nilai positif dan negatif..mungkin pandangan kita berbeza..Jadi kebarangkalian untuk mendapat satu ide yg dipersetujui semua amatlah susah..Bahkan..keamanan yg dicanang2kan semua sebagai kehendak semua orang, mempunyai intrepetasi yg berbeza..seperti cth td..karl marx beranggapan socialist bersesuain kerna ia memperjaungkan kesamarataan di mana equality=harmony..tapi bg adam smith,konsep survivor yg membawa keamanan diterjemahkan dgn sistem kapitalis di mana yg besar akan mengatasi yg lemah..INI HUKUM DUNIA

Berbalik kepada konsep kerja di atas kertas x sama seperti di luar sana, adakah kehidupan kita pada hr ini berasaskan perkara di atas kertas..Ada Ya dan Tidak..Ya memng kebanyakan kenikmatan yg kita alami pd hr ini berpunca drpd penat lelah mereka yg dahulu berfikir..Terutama saintis..Kalo x kerana marie curie..mampukah kita mendiagnosis tubuh badan kita, kalo tidak kerana Mendel,mampukah kita mengenal  pasti keturunan kita.kalo tidak kerana Al- Jabar, kita mungkin tidak dpt menikmati kemudahan untuk blogging..Ya, mereka banyak berjasa…Jika kita lihat dalam perspektif yg berbeza..ide juga menyusahkan kita..jika x kerana Hitler,mungkin dunia pada hr ini lebih aman..jika x kerana stalin,mungkin unipolar tidak akan wujud….Jadi ide boleh membawa realiti yg berbeza..

Berbaloikah kita terlampau memperjuangkan ide org lain..Sering kita lihat terutama mutakhir ini..ramai org yg sanggup berjaung demi ide seseorang..Seperti yg aq dh kata..kita tidak boleh menidakkan, ide mungkin hanya untk kepuasan individu..Lihatlah berapa ramai yg tertipu dgn ide2 individu,bukan orang biasa..bahkan ada kalangan akedemia yg juga merupakan seorang pemikir saintifik yg trkjerumus sama ke dalam msalah ini..Lihat saja, Al-Arqam,Ayah Pin dan banyak lg..Kadangkala,kita tdak boleh salahkan mereka..mereka adalah insan yg ingin menuju eternity,perfection, ataupun kesempurnaan dalm kehidupan..cuma kadangkala ada,bukan sedikit bahkan ramai yg tersilap arah..

X banyak yg boleh dikatakan untuk mereka ini, aku sendiri x mengatakan dr aku sempurna, cuma sedikit pndangan aq yg daif,Andai dah terlangkah jauh dan x tahu jalan pulang….Kembalilah pada yg SATU….wallahualam..

Advertisements

Pokok Bunga..

Smalam mak aq cal aq..Die ckap..pokok bunga yg aku semai…DAH HIDUP..tapi bukan bunga yg sama la die kata..die kata..BUNGA NI LG CANTIK!!..mak kt bunga 2 dh dkt 3 buln tmbuh..huhu..lmnya xblik umah....hehe..x sabar nk blik umah,tngok…x sabarnyer…..aq nk jg bunga ni betul2..tapi sementara ni,mak aku la yg jg..hehe

Thanx amer!!

Aku just nk ckap…thanks amer, coz blanje aq mkn td..even ko x tau nape…tp ia sngt brmakne bg aku..mayb ko x tau..tp ad owg gak yg rase tau nape..thanks skali lg…

Pengubat Rindu!!

22022009031

(Kek Coklat yg Cdap!!!)

22022009032(Huhu nak balik!!!rindu nyer kat umah)

Gambar menyatakan seribu rasa..tapi smalam 3 rasa je aku dapat..hehe..masam, pedas dan manis..pahit skit kot..jd 4 jela..hehe..

P:s thanks wat yg trsayang..sudi berkongsi kerinduan ini..nak blik!!

Berdosa!!!

Dosa dan Pahala merupakan satu kepercayaan wajib bukan sahaja kepada umat Islam, malah semua agama di muka bumi ini percaya yg perbuatan baik akan di balas dengan ganjaran (yg dipanggil pahala dalam agama Islam) dan perbuatan yg jahat serta keji akan dibalas dengan dosa. Dosa dan Pahala dikaitkan dengan kehidupan ‘selepas mati’ (Afterlife), dimana Umat Islam meyakini amalan mereka akan dihisab sebelum pembalasan yg setimpal diberikan kepada mereka.

Aku berminat untuk berbicara soal dosa dan pahala selepas membaca sisipan akhbar Mingguan Malaysia, dimana kedua-dua akhbar sisipan itu memaparkan pelabagai kes, yg tema asasnya sama iaitu Dosa-dosa Isteri..

Kes pertama, apabila ada seorang wanita bertanya kepada seorang uztaz yg sering menjawab segala masalah orang ramai dalam sisipan Kesihatan, wanita tersebut meluahkan perasaan, Katanya…Suaminya seorang baik..tidak pernah marah kepadanya apetah lagi sanggup untuk memukul wanita tersebut..Tapi sang isteri pula seorang yg penuh sensitif..Seringkali dia salah tafsir akan kata-kata suaminya dan sering melenting kepada suaminya…Lebih Parah,apabila Si isteri ini,apabila datang keadaan yg mudnya x berapa nk baik, suaminya dilayan nak x nak je.Sering juga dia bermasam muka dengan suaminya.Melanggar arahan dan nasihat suaminya..Memerli-merli suaminya..Mengugut suaminya…lagi-lagi apabila suaminya kurang melayanya…Situasi begini diceritakan kepda ustaz tersebut dan perkataan pertama ustaz itu dalam jawapannya adalah..PUAN BERDOSA..

Kes kedua,lebih parah…Dalam sisipan kesihatan itu juga, ada ruangan kaunseling…aku x ingt bersama siapa tapi aku jelas tentang masalahnya..sedikit berbeza, kali ini lebih teruk…Isterinya lebih tua dan lebih berjawatan drpd suaminya..disebabkan keadaan itu, suaminya dilayan seperti pekerja bawahannya..suara ditinggikan,permintaan suami tidak dilayan..kemuncaknya dia pernah mengherdik suaminya apabila suaminya mengadu kepadanya di keadaan dia yg sedang sibuk dengan kerja..wanita ini juga sering membawa kerja beserta masalah ke dalam rumah..Disebabkan itu keadaan rumahtangganya lebih banyak diuruskan oleh suaminya..Yela, suami kerja 9-5 sahaja..jadi balik kerja, anak dia ambil,dia yg masak,kain dia yg basuh…begitu banyk sang suami berkompromi dgn isteri,namun si isteri tidak pernah sekalipun mengucapkan terima kasih..Lebih Dashyat..kemuncak pergaduhan mereka..apabila si isteri pernah meminta masing2 menyenaraikan tabiat yg tidak disukai terhadap pasangan mereka..maknanya..si suami tulis keburukan isteri,si isteri juga sebaliknya..Kesempatan itu digunakan dgn sebaiknya oleh Isteri untuk memaki suami…segala keburukan ditulisnya..di kala penyerahan..si isteri tidak membaca pun surat suaminya..suaminya ketika membaca..hanya tersenyum dan mengakui kesilapannya…Kuasa Tuhan sangat besar, suaminya meniggal dunia dalam kemalangan jlan raya..Semenjak drpd itu Si isteri mula sedar akan betapa sabar dan rajin arwah suaminya..Dia sering menangis bersendirian memikir kenangan lama…lebih menyayat hati apabila surat lama yg menceritakan keburukan pasangan yg ditulis suaminya dibuka kembali..alangkah terperanjatnya beliau,apabila suaminya langsung tidak mencelanya..bahkan suaminya mengatakn dia adalah seorang isteri yg baik dan sempurna…tidak ada langsung kutukan..hanya pujian sahaja yg tercatat dlm surat itu..Kaunselor tersebut membalas pada permulaan responnya dengn mengatakan…..PUAN SANGATLAH BERDOSA…..

2 kes yg berbeza tp sebenarnya serupa membawa banyak pengajaran kepda kita..Saja aku menulisnya dalam pos aku ni,kerana aku yakin ramai kalangan pembaca blog ini adalah kaum hawa yg berpelajaran tinggi…Nasihat aku cumalah..jangan lupa status kita tetap isteri walaupun setinggi mana jwatan kita..sebanyak mana hrta kita..janganla derhka pd suami kelak..Ingatlah x cium bau syurga kalo si isteri derhaka pada suaminya

Tips2 Nak Jadi Cikgu..

Walaupun aku x pernah mengambil course pendidikan..apetah lagi terlintas nk menjadi seorang guru.. di tambah pula family aku tiada siapa pun yg berlatar belakangkan pendidikan..tuntasnya..aku hanya pernah dididik tapi x pernah mengajar  serta mendidik…

Tapi x bermakna tips yg bakal dikeluarkan oleh aku ini tidak boleh dijadikan panduan korang2 yg aku tahu,ramai pembaca blog ni akan jd CIKGU ataupun TENAGA PENGAJAR samada di peringkat institusi pendidikan asas ataupun tinggi..Yela..berdasarkan hati nurani aku yg ikhlas,aku bongkarkan apa sebenarnya luahan hati pelajar kepada guru..Aku yakin,kalo korg buat semua ni,jika x jadi CIKGU paling disayangi paling kurang pun akan jadi CIKGU yg dihormati…

Bersedialah….

1.       Pelajar..KEBANYAKAN (70++%) adalah orang yg x berapa rajin..tapi kebanyakan akan tunjuk cover macho ataupun cun dpn kwan2 diorg..Jadi kalo kelas habis pukul 5..tolongla tepati masa..tamatkan kelas..x payah nk smbung2..nk sambung len kali je,wat kelas ganti..memg la student x kan ckp x nak..TAPI dalam hati..menyumpah korang.Diorang pun adala xtvt lain..

2.     Kebanyakan pelajar,sangatla pemalu dalam kelas (walaupun luar kelas,diala yg plg havoc.).Boleh,nk tanya kat pelajar..tapi kalo jwpn die salah..xperlula korg nk laha2 budak 2..kalo salah,betulkan dgn berhemah…(Syam plg xpert bab ni)..ni x,die salah.korg pijak die btul2..dh memg pun nm die plaja..Sebab 2 ada pantun kata “Kalo Salah,Tolong Tunjukkan”

3.   Jangan Takut Nak Puji Pelajar..Katakan korg trlupa sesuatu..dan kebetulan pelajar 2 sahut dan bgtau ape ayat or perkataan or fact yg korg lupe 2..PUJI DIE..korg tau x,pujian dpd ckgu wat pelaja..sangatla bermakna…walaupun just ckap..”BAGUS!!

4.  Tapi..jgn sngt pilih kasih bile korg memuji..lagi2 cikgu pmpuan..laki pun same…nmpk je plajar 2 cntik..rajin,korg puji die je.sehinggakan korg lupe nk adress yg len2..kalo korg tngk ada yg pemalu.2 la korg ptt adress..bg die smangat..tnya soklan seng..die cnfrm jwb btul..then,puji skit..lagi la die akan aktif dlm kelas korg.

5.  Jgnla patahkan semangat pelaja yg bertanya..bile die tnya,korg ckp..”Ha,nanti carila,”,”Xkan x tau maksud die”,”Itupun awak x ingt”…Pelajar,bukan semua cepat pikap ape korang ajar..mungkin dgn bertanya,die akan lagi semangat..ni x,bile student tnya..korang perlekeh die..korg suh die cr dlm buku..HELO!!!..korang 2 cikgu,sbb 2 la pelaja bertanya…die nk jwapan..dn die tau korg ad jwpn 2..Janganla KEDEKUT nk bg..kalo iyepun nk bg tugasan..bgla yg proper..ni ble student tnya,tyme 2 la THEGEH nk konon2 ng soklan..

6.  Buat test.biarla bersistematik dan mengikut taxonomy bloom..ini kalo wat soklan ujian..main HANTAM je..student 2 x sebijak awak…diorg masih belaja..rewardla skit ngan hardwork diorg 2..ni wat soklan..DETAIL giler..Tahap PHD nyer soklan..matila budak 2..

Hmm..2 je stakat ni tips2 dpd aku..kalo aq terpikir lg..aq publish dlm next post….

Tahniah!!

Entry ni khas untuk saudara Mohd Syamsul bin Salleh..TAHNIAH!! di atas pelantikan secara rasmi anda selaku YDP Majlis Perwakilan Pelajar UPM untuk sesi 2009/2010..semoga dapat jalankan tugas dengan sebaiknya.Aku menyokong penuh kau..dun worry…hehe