Archive for the ‘Mengarut’ Category

Hati dan Perasaan

Saja..aku malas nak menamatkan trilogi pos aku sebelum ni.apetah lagi aku kekangan masa sekarang..Hari ni,aku kena teman mak aku ke Kursus di Jabatan Veterinari di Ipoh..Haish..bosan aku kursus2 ni..aku belajar plak tentang perkara ni,sepatutnya aku yg memberi kursus..Tapi terbalik plak yg jadi..Tapi xpela,selaku anak yg mendengar kata ibu bapanya..Aku pergila,

Saja juga aku nak merungkai bab hati dan perasaan ni,Setiap manusia mempunyai hati,tapi x semua yg mempunyai perasaan.Perasaan adalah sifat personaliti yg dilahirkan melalui peribadi masing-masing

Semua individu mempunyai perasaan yg berbeza-beza,yg berubah mengikut masa dan suasana.Perasaan juga x semestinya dizahirkan.Kerna ada saja yg perasaan yg dipendam sehingga ke akhirnya.Percayalah,jika kita asyik menyimpan apa yg terbuku di dalam hati kita,nescaya ia juga boleh menjadi barah dalam hati itu sendiri.

Perasaan juga x semestinya perlu senantiasa dizahirkan.Kesilapan dan kealpaan boleh mengundang bencana pada diri sendiri jika tersilap langkah yg diambil.Untuk menghilangkan sesuatu perasaan bukan perkara mudah.Tindakan yg di ambil perlu mendapat sokongan masa dan suasana untuk mengubati perasaan yg sudah luka.

Percayalah perasaan manusia pada hari inilah yg mewarnai dunia agar ia tidak suram dan kelam..

p:s Baca artikel ini dengan perasaan,bukan dengan minda..nescaya anda dapat selami maksud tersiratnya..

Aku ada VIOS

Tapi bukan aku punyala..keh2..mana ada duit nak beli kete2 mahal cam2..Semalam,lepas sahaja pulang daripada kem.Kami semua duduk menginap di Kolej 13.Di blok Pluto..Malam tu aku dah memang berjanji dengan Kalui,nak menghantarnya beserta ngan Kak Dayah dan Adik Ipar Kalui ke KLIA(nak g honeymoon)..Maka aku menantila untuk dijemput menjadi Pemandu Peribadinya buat kali ke 2 dalam sejarah hidupnya  (1st time masa kat Reception ari tu di Ipoh).

Dalam 20 minit selepas tengah malam,Kalui datang menjemput aku dan Badri(Aku ajak Bad teman aku,Kalui x kasi ajak Amer,kalo x aku ajak dia).Kami bergerak la ke kawasan perumahan Kalui.berhenti minum kejap (nak bagi tayar sejuk katanya).Merasala makan maggi goreng yg macam maggi kuah yg dah kembang.

Pulang ke rumah Kalui,di sambut oleh Kak Dayah.Kak Dayah cam kcian2 jek aku kena anta diorag mlm2 ni(x susah mana pun Kak Dayah,lgpun nak dpt VIOS kan..hehe..bekorban la skit).Diorang kemas2 dan kami bertolak dalam pukul 2 lebey.

Suasana dalam kereta,Kalui banyak MELAHA aku..aku tau dia rajin melawat blog aku ni..tapi entri pokok bunga tu..tetap dia x phm mksudnya..keh2.. Di dalam kereta, aku agak segan gak disebabkan MASALAH MENGHAFAL NAMA JALAN ni akhirnya diketahui oleh Kalui dan juga Kak Dayah..siap ada kena perli2 lagi..keh2 x kisahla..janji ADA VIOS

Sampai di KLIA dalam pukul 3(cepat gak.mungkin dibantu dengan suasana jalan yg lengang..) Tampak risau di muka Kak Dayah,dia risau akan kitorang kot..Tapi Kalui..tetap cool..mungkin dah yakin dengan pemandu peribadinya ini..Usai memunggah semua barang miliknya(termasuk periuk nasi),Aku dan Badri mengucapkan selamat tinggal kepada mereka bertiga dan memulakan perjalanan pulang kami..

Akhirnya..AKU ADA VIOS..

p:s Seperti biasa perjalanan balik kami,aku terlajak lagi..kena lalu tol,terpaksalah membayar RM 6.30 untuk menggunakan perkhidmatannya..Suasana balik agak tenang namun disebabkan ketenangan itu,sesekali jarum Speedometer Vios menjangkau angka 150 km/j 120 km/j (masih lagi berhemah)..

Nak Tanam Pokok Bunga (cont..)

Emm selepas entry ni sebelum ni menjadi entry paling HIT..Aku rasa aku nak tamatkanla masalah aku,Aku tau ramai yg mengomen dan ramai lagi yg membaca TAPI X NAK KOMEN!..Aku tau tu semua..Terima Kasih diucapkan kepada kalian yg memberi komen dan cadangan.Aku masih belum jumpa penyelesaian cuma lepas ni.Aku x akan memaksa Pohon itu untuk tumbuh di laman aku.Biarla Dia..Tapi itu x bermakna aku akan abaikannya..AKU TETAP AKU..AKU MEMANG SUKA CABARAN..x kesahla kalau ia MENYEKSA diri ini..

p:s Takdir menentukan segalanya..percayalah

Nak Tanam Pokok Bunga..

Daripada korang gaduh2 dan saling melaha di dalam blog aq,Ada baiknya korang tolong selesaikan masalah aku ni…

Macam ni, aku sedang cuba nak menanam POKOK BUNGA di halaman rumahku,dah lama dah aku nak tanam pokok ni,masalahnya pokok ni masih xnak tumbuh-tumbuh.X perlu la korang tau pokok apa,cuma ia adalah POKOK BUNGA.Nak kata aku x jaga,Aku dah Tatang macam Minyak yg Penuh Pulak,Tiap-tiap Hari Aku Siram,5 Kali Sehari.Nak kata x baja,Aku letak dah bermacam jenis baja.dari yg organik sampai la ke baja campuran kimia yg sukar untuk diperolehi.Ekslusifla dalam kata lain.Semua cara-cara untuk menjaga pokok dah aku aplikasikan,namun x jugak tumbuh2..Jadi apa yg patut aku lakukan???

1.Terus bersabar menanti dan menanti dan terus menanti sambil terus menjaganya tanpa leka

2.Biar sahaja orang lain mengambil dan cuba menanamnya di laman mereka,mungkin x sesuai untuk aku

3.Cuba menanam POKOK BUNGA lain,mungkin yg ini tidak sesuai di laman rumahku

4.X payah tanam POKOK BUNGA,menyusahkan je.baik buat benda lain.Bela Kambing ke,Lembu ke…Bukan sekali aku pernah gagal tanam POKOK BUNGA.Berkali-kali jugak..Tangan Sejuk kot..huhu

Atau ada cadangan-cadangan lain,aku bukak entry ini untuk dibincangkan.Sila kemukan sebarang komen daripada anda.Semua akan dilayan dan diberi respon..Perbincangan amatlah digalakkkan..Sekian Terima Kasih

Aku Sentap!!

Ini Malam Aku Sentap..

Selalu Aku x Mudah Sentap..

Tapi Malam ni Aku Betul2 Sentap..

Jangan Ditanya Kenapa..

Jangan Ditanya Siapa…

Tapi Aku Betul2 Sentap..

Hati Aku Susah Nak Touching…

Tapi Mlam ni..

Ia Tersentap Jua..

Aku Mlas nak Study..

Nak TIDO!!!

Penat!!

Penat…

Penat…

Penat lagi..

Diri Ini Sebenarnya X Ketahuan…

Diri Ini Sebenarnya X Keruan…

Penatkah Aku??

Atau

Aku yang Penat..

Asik Mencuba, Tapi Masih X Dapat..

Aduh..Aduh..

Bilalah Diri Ini Akan Diberi Peluang..

Masih X Cukup Usaha yg Dilakukan..

Atau…

Memang Selamamya X Berpeluang..

Siapalah yg Sudi Mendengar Permintaan Hati Ini..

Yg Sering Teraniaya Dan Sunyi..

Aduh…Aduh..

Bilalah Aku Berpeluang??

X Mengapa..

Tuhan Itu Bakal Menentukan..

Biarlah Bukan Sekarang…

Biarlah Bukan Nanti..

Tapi Ia Pasti Akan Muncul Di Hati..

OH Permata Jiwaku INI…

……BEST SPEAKAR OVERAL…KEH2……

p:s Sila baca dengan menganggap ini adalah Sajak Satira (Walaupun ia x pernah wujud.hehe)

Sin@Dosa

Tatkala aku semakin bosan membaca nota-nota subjek nutrisi yg bakal aq duduki peperiksaan akhirnya esok hari(malas nak mengingat,subjeknya besh!!),aku tertarik untuk menulis pos ni.

Kita memang sering berdosa.Ada saja kesalahan kita lakukan baik pada orang lain,tuhan bahkan kita juga tanpa kita sedari melakukan kesalahan ke atas diri kita sendiri.Seringkali kita menganggap kita ini sudah sempurna dan diri kita ini lebih baik berbanding orang lain.Memang kita tidak perasan mengenai perkara ini kerana kita terlalu EGO.Kita tidak mahu menerima nasihat orang lain namun kita sendiri sering mengata orang lain.Mengapa kita sendiri cakap x serupa bikin. Kelingkah kita???Aku x berniat nak mengata orang perseorangan namun kadang akui naik JELIK tengok perlakuan di depan mataku sendiri.Pernah kita terfikir tindak tanduk,perilaku dan perkataan kita itu tidak menyakitkan hati orang lain.Aku rasa x ramai menyedari perkara tersebut.Mungkin kita TAHU tapi kita tidak SEDAR. Ya aku akui kadangkala kita terlepas kata tapi selaku manusia bahkan ada diantaranya bergelar MAHASISWA, tak bolehkah kita fikir dahulu sebelum kita berkata atau bertindak.Ini tidak lain yg dikata lain yg jadinya.X ke keling namanye 2.Kita ada otak la wei.Xkan otak letak kat kepala lutut kot.

Aku akui benda ini sering berlaku bahkan mungkin juga pernah berlaku pada aku,dan JANGAN ingat benda ni hanya berlaku pada LELAKI sahaja PEREMPUAN PUN SAMA.EGO tinggi,mengalahkan LAKI.Kemudian laki jugak yg disalahkan.X pandai memujuklah,lidah ular lah,x gentleman lah..HEY!!laki jugak manusia BUKAN robot.Kami pun ada perasaan..Memang perlulah sifat lembut,perlu dipujuk itu ada pada permpuan NAMUN,laki pun kadang-kadang ada yg belebihan.Nak sering dipujuk,dimanja,dibelai.hati lebih rapuh daripada kaca kononnya. HEY!! awak tu JANTAN!.Tunjukla kelakian skit janganla mengada-ngada sangat..

Semua benda ni walaupun kita tidak perasan,tapi sebenarnya sering kita lakukan.aku akui kadangkala aq pun sedemikian rupa.Jadi xke kalo kita menyusahkan orang lain,MEMAINKAN PERASAAN orang lain..x berdosa.x sakit hati ke hati org tu.HELLO!! kita ni pun orang, kalo nak harapkan layanan yg baik drpd org lain,kita dulu yg perlu melayan mereka dgn sebaik mungkin..

…..Sambung baca Nutrisi..Banyak sangat mencarut mengarut.

p:s Absolution & forgiveness..