Wow…

Tulisan pos ini adalah langsung daripada Sarawak, di mana aku kini berada di UNIMAS yg terletak di Kota Samarahan bersebelahan dengan ibu negeri bumi kenyalang ini.Kami selamat tiba pada jam 6.30 ptg tadi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching.Penat bercampur dengan Semangat pabila pasukan UPM tiba di sini.Seperti biasa Fara akan selalu menjadi mangsa laharan aku disebabkan perangai keanak-anakan yg dimilikinya..

Baiklah,berbalik kepada tujuan aku menulis pos ini adalah untuk membawa minda para pembaca beralih sebentar ke bidang sukan dan lebih khusus adalah bola sepak.Aku tidak mahu berbicara mengenai sukan bola sepak tempatan tapi aku suka untuk menyentuh sukan bola sepak luar negara.Makluman pada pembaca,sekarang ini adalah waktu berehat bagi kelab-kelab bola sepak eropah kerana sekarang ini mereka sedang menikmati musim panas.Mungkin disebabkan faktor cuaca yg kurang mengizinkan untuk bersukan maka pada summer ini mereka lebih senang bercuti.Bagi bahagian pengurusan dan pentadbiran kelab,waktu inilah yg paling sibuk di mana urusan jual beli pemain dilakukan.

Lebih menarik perhatian,urusan jual beli ini melibatkan jumlah harga yg besar dan kadangkala tidak boleh diterima akal.Ia melibatkan angka berjuta-juta pound dan bagi mereka angka 20 juta pound itu ibarat Rm200k kerana mudah2 saja dibelanjakan.Lebih mengejutkan Real Madrid untuk musim ini sahaja mempunyai wang sebanyak 300 juta euro untuk dibelanjakan.Angka 300 juta ini memang nampak kurang bermakan.Namun andai kata kita lakukan sedikit perbandingan,kita akan tau ia jumlah yg mengejutkan.Baiklah pertama perbandingan mudah,pendapatan perkapita rakyat malaysia adalah dalam lingkukan RM27000 sebulan.Dan kalau kita darabkan angka 27k ini dengan jumalh penduduk kita,sebanayak 27 juta.Ia akan mencapai angka RM 724 juta.Ini baru separuh daripada 300 juta euro( RM 1500 juta).Maknanya perbelanjaan 2 bulan 27 juta masyarakat Malaysia berdasarkan PKP sekadar menyamai perbelanjaan musim panas 1 kelab bola sepak untuk membeli beberapa pemain sahaja.Lebih menarik kos pembinaan menara berkembar Petronas adalah RM 270 juta.Menara ini  menjadi mercu kemakmura ekonomi negara dan kebanggaan 27 juta masy Malaysia.Namun harganya  lebih murah daripada seorang pemain bola sepak Portugis yg bernama Cristiano Ronaldo ( Bidaan Real Madrid untuknya berjumlah RM 394.58 juta).Ini seolah membayangkan pada kita bila-bila masa sahaja Mercu kebanggaan negara boleh di bina mereka tanpa ragu-ragu.WOW!!kagum bukan..

Seronok kan bermain dengan angka..hehe

2 responses to this post.

  1. Posted by ????? on 12 Jun, 2009 at 2:40 pm

    ada kemajuan

    redzariz : Ada cara lain x? nak belaja..

  2. Posted by Nurul Farida on 3 Julai, 2009 at 7:11 am

    Sy mata duitan bagus juga fakta ni… Hehehe.. Klu ikutkan diorg ni sume tdo bermandikan wang ringgit je.. poket pun tebal woo…

    redzariz : kita dah dididik ngn budaya barat..kemewahan bererti kebahagiaan ng mereka…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: