Antara idealisme dan realiti…

Dunia penuh dengan ide, bahkan x salah jika aku katakan, ide la yg mencorakkan dunia kita ini…Sebut sahaja nama2 seperti karl marx,vladimir lenin,ayatollah ruhollah khomeini,adam smith dan socrates….Mereka merupakan manusia biasa yg hidup seperti kita,makan seperti kita,bergurau seperti kita…cuma cara mereka berfikir dan menterjemahkannya ke dalam satu bentuk idea yg akhirnya merubah dunia kita ini..

Cuma persoalannya sekarang, mampukah kita melahirkan pemikir2 seperti ini dan akhirnya mampu membuat sesuatu..dan adakah kita menidakkan yg mereka ini juga manusia,punya perspektif berbeza dan pandangan masing2..yg mungkin tidak sama dengan kita..lenin mungkin beranggapan sistem socialist dan komunis mampu membawa kesamarataan dan bersifat adil..Tapi mungkin tidak sama dengan Adam Smith yg lebih mengutamakan kapitalis..Jadi dalam hal ini..kedua2nya mempunyai nilai positif dan negatif..mungkin pandangan kita berbeza..Jadi kebarangkalian untuk mendapat satu ide yg dipersetujui semua amatlah susah..Bahkan..keamanan yg dicanang2kan semua sebagai kehendak semua orang, mempunyai intrepetasi yg berbeza..seperti cth td..karl marx beranggapan socialist bersesuain kerna ia memperjaungkan kesamarataan di mana equality=harmony..tapi bg adam smith,konsep survivor yg membawa keamanan diterjemahkan dgn sistem kapitalis di mana yg besar akan mengatasi yg lemah..INI HUKUM DUNIA

Berbalik kepada konsep kerja di atas kertas x sama seperti di luar sana, adakah kehidupan kita pada hr ini berasaskan perkara di atas kertas..Ada Ya dan Tidak..Ya memng kebanyakan kenikmatan yg kita alami pd hr ini berpunca drpd penat lelah mereka yg dahulu berfikir..Terutama saintis..Kalo x kerana marie curie..mampukah kita mendiagnosis tubuh badan kita, kalo tidak kerana Mendel,mampukah kita mengenal  pasti keturunan kita.kalo tidak kerana Al- Jabar, kita mungkin tidak dpt menikmati kemudahan untuk blogging..Ya, mereka banyak berjasa…Jika kita lihat dalam perspektif yg berbeza..ide juga menyusahkan kita..jika x kerana Hitler,mungkin dunia pada hr ini lebih aman..jika x kerana stalin,mungkin unipolar tidak akan wujud….Jadi ide boleh membawa realiti yg berbeza..

Berbaloikah kita terlampau memperjuangkan ide org lain..Sering kita lihat terutama mutakhir ini..ramai org yg sanggup berjaung demi ide seseorang..Seperti yg aq dh kata..kita tidak boleh menidakkan, ide mungkin hanya untk kepuasan individu..Lihatlah berapa ramai yg tertipu dgn ide2 individu,bukan orang biasa..bahkan ada kalangan akedemia yg juga merupakan seorang pemikir saintifik yg trkjerumus sama ke dalam msalah ini..Lihat saja, Al-Arqam,Ayah Pin dan banyak lg..Kadangkala,kita tdak boleh salahkan mereka..mereka adalah insan yg ingin menuju eternity,perfection, ataupun kesempurnaan dalm kehidupan..cuma kadangkala ada,bukan sedikit bahkan ramai yg tersilap arah..

X banyak yg boleh dikatakan untuk mereka ini, aku sendiri x mengatakan dr aku sempurna, cuma sedikit pndangan aq yg daif,Andai dah terlangkah jauh dan x tahu jalan pulang….Kembalilah pada yg SATU….wallahualam..

5 responses to this post.

  1. Posted by che on 24 Februari, 2009 at 1:14 pm

    wow….
    tak terkata ak membace….

    p/s:rupenye x berpengetahuan gak ak nie

    redzariz : x baik merendahkan dr sendiri…(ko x rendah pun..tngi adla..hehe)

  2. Posted by che on 24 Februari, 2009 at 4:49 pm

    opps…bkn x berpebgetahuan tetapi kurang…….

    redzariz : xpela ecah..pengetahuan,boleh je ditambah..x g2

  3. Pensyarah saya kata,
    tokoh-tokoh yg disebutkan itu menjadi begitu akibat drp didikan atau sejarah mereka ketika mereka masih kecil.

    contoh: Hitler benci Yahudi, salah satu sebabnya beliau pernah di seksa oleh ayah tirinya y

    redzariz : banyak faktor penyumbang..mungkin itu salah satu drpdnya…

  4. Posted by ratusagi on 9 Mac, 2009 at 5:26 pm

    Marilah ke blog baru akak.

    http://ratusagi.wordpress.com/

  5. ammar, ammar, saye ade soalan. kenape saye berada di ‘kenalan semesti’ and not ‘pendebat2 seantero msia’?

    sebab saye belum menang royal macam kamu? ;p

    ahahahhaha. naaaah. kidding! ko ni, ada blog x bg tau. link org pun tak bagi tau!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: