Sin@Dosa

Tatkala aku semakin bosan membaca nota-nota subjek nutrisi yg bakal aq duduki peperiksaan akhirnya esok hari(malas nak mengingat,subjeknya besh!!),aku tertarik untuk menulis pos ni.

Kita memang sering berdosa.Ada saja kesalahan kita lakukan baik pada orang lain,tuhan bahkan kita juga tanpa kita sedari melakukan kesalahan ke atas diri kita sendiri.Seringkali kita menganggap kita ini sudah sempurna dan diri kita ini lebih baik berbanding orang lain.Memang kita tidak perasan mengenai perkara ini kerana kita terlalu EGO.Kita tidak mahu menerima nasihat orang lain namun kita sendiri sering mengata orang lain.Mengapa kita sendiri cakap x serupa bikin. Kelingkah kita???Aku x berniat nak mengata orang perseorangan namun kadang akui naik JELIK tengok perlakuan di depan mataku sendiri.Pernah kita terfikir tindak tanduk,perilaku dan perkataan kita itu tidak menyakitkan hati orang lain.Aku rasa x ramai menyedari perkara tersebut.Mungkin kita TAHU tapi kita tidak SEDAR. Ya aku akui kadangkala kita terlepas kata tapi selaku manusia bahkan ada diantaranya bergelar MAHASISWA, tak bolehkah kita fikir dahulu sebelum kita berkata atau bertindak.Ini tidak lain yg dikata lain yg jadinya.X ke keling namanye 2.Kita ada otak la wei.Xkan otak letak kat kepala lutut kot.

Aku akui benda ini sering berlaku bahkan mungkin juga pernah berlaku pada aku,dan JANGAN ingat benda ni hanya berlaku pada LELAKI sahaja PEREMPUAN PUN SAMA.EGO tinggi,mengalahkan LAKI.Kemudian laki jugak yg disalahkan.X pandai memujuklah,lidah ular lah,x gentleman lah..HEY!!laki jugak manusia BUKAN robot.Kami pun ada perasaan..Memang perlulah sifat lembut,perlu dipujuk itu ada pada permpuan NAMUN,laki pun kadang-kadang ada yg belebihan.Nak sering dipujuk,dimanja,dibelai.hati lebih rapuh daripada kaca kononnya. HEY!! awak tu JANTAN!.Tunjukla kelakian skit janganla mengada-ngada sangat..

Semua benda ni walaupun kita tidak perasan,tapi sebenarnya sering kita lakukan.aku akui kadangkala aq pun sedemikian rupa.Jadi xke kalo kita menyusahkan orang lain,MEMAINKAN PERASAAN orang lain..x berdosa.x sakit hati ke hati org tu.HELLO!! kita ni pun orang, kalo nak harapkan layanan yg baik drpd org lain,kita dulu yg perlu melayan mereka dgn sebaik mungkin..

…..Sambung baca Nutrisi..Banyak sangat mencarut mengarut.

p:s Absolution & forgiveness..

3 responses to this post.

  1. Posted by ieda on 29 Oktober, 2008 at 12:15 pm

    emmm……dlm mksud ni..ada pape ke?eheh,

    redzariz : nape? terase ek..hehe

  2. Posted by redapples on 29 Oktober, 2008 at 6:41 pm

    amar awat banyak emosi ???? erm kadang2 banyak perkara yang berlaku disebabkan oleh tindakan luar sedar kita sebagai manusia (ieda lebih tahu sebab dia cikgu kaunserling), so sebagai sahabat itulah fungsinya utk menjadi cerminan peribadi sahabatnya.

    sesungguhnya, ko adalah sahabat yang selalu tersenyum walaupun kena laha tahap disaster sekalipun.. sayang ko macam adik aku!!! (adik aku punkalu kena laha dengan aku mengamuk!!)

    p/s : comment aku macam sambungan entri ko pulak hahahahaha

    redzariz :Agakla..hehe..aku pun syg ko mcm abg sendiri..keh2

  3. Posted by ieda on 29 Oktober, 2008 at 9:50 pm

    tetibe nme ak msuk lak..huhu abg sym..ejaan kaunseling slh..hai ckgu bhs.. =p

    redzariz : Setiap manusia bisa melakukan kesilapan,kita yg perlu bersedia memaafkan..

Tinggalkan Jawapan

