Nak Tanam Pokok Bunga..

Daripada korang gaduh2 dan saling melaha di dalam blog aq,Ada baiknya korang tolong selesaikan masalah aku ni…

Macam ni, aku sedang cuba nak menanam POKOK BUNGA di halaman rumahku,dah lama dah aku nak tanam pokok ni,masalahnya pokok ni masih xnak tumbuh-tumbuh.X perlu la korang tau pokok apa,cuma ia adalah POKOK BUNGA.Nak kata aku x jaga,Aku dah Tatang macam Minyak yg Penuh Pulak,Tiap-tiap Hari Aku Siram,5 Kali Sehari.Nak kata x baja,Aku letak dah bermacam jenis baja.dari yg organik sampai la ke baja campuran kimia yg sukar untuk diperolehi.Ekslusifla dalam kata lain.Semua cara-cara untuk menjaga pokok dah aku aplikasikan,namun x jugak tumbuh2..Jadi apa yg patut aku lakukan???

1.Terus bersabar menanti dan menanti dan terus menanti sambil terus menjaganya tanpa leka

2.Biar sahaja orang lain mengambil dan cuba menanamnya di laman mereka,mungkin x sesuai untuk aku

3.Cuba menanam POKOK BUNGA lain,mungkin yg ini tidak sesuai di laman rumahku

4.X payah tanam POKOK BUNGA,menyusahkan je.baik buat benda lain.Bela Kambing ke,Lembu ke…Bukan sekali aku pernah gagal tanam POKOK BUNGA.Berkali-kali jugak..Tangan Sejuk kot..huhu

Atau ada cadangan-cadangan lain,aku bukak entry ini untuk dibincangkan.Sila kemukan sebarang komen daripada anda.Semua akan dilayan dan diberi respon..Perbincangan amatlah digalakkkan..Sekian Terima Kasih

About these ads

16 responses to this post.

  1. Posted by biha on 3 November, 2008 at 3:45 pm

    amar…ko kne sabar sket..slow2..jgn letak byk sgt air ngan baja..yg penting ko jgn tukar pasu bunga 2..mane tau pokok laen tumbuh!!wawawa~

    redzariz : Emm btul cadangan 2..hehe..tapi pokok aku tanam kat laman xde pasu2..hehe..aku bagi die BEBAS..hehe

  2. Posted by ieda on 3 November, 2008 at 5:28 pm

    ko slh jg ni..x pun ko slh tanam pokok bunga..eheh..tp ak prefer ko tanam bunga laen lak,

    redzariz : Susah nak Cari BUNGA lain..huhu..nak jugak cuba..tapi x jumpa lagi..

  3. Posted by redapples on 3 November, 2008 at 8:33 pm

    bunga ni maksudnya awek ke??? atau bunga yang kau maksudkan ini memang bunga??? Sub teks sungguh entri kamu ini.

    p/s : ko tanam la tebu ke, padi ke, kelapa sawit ke, jagung ke, ganja pun ok gak.

    redzariz : ko rase ape..hehe..teka la..lg 1,mane leh tanam tnman komoditi kat laman..isk2..dia perlukan laman yg luas..aku nyer laman ni leh tanam plg bnyk pun 4 pokok je..hehe..TERHAD..

  4. Posted by fasya on 3 November, 2008 at 11:00 pm

    kalau ak, pilihan ke3 jadi pilihan,sebab kita kena sentiasa mencuba sesuatu yang baru..yeah!!!

    redzariz : emm akan dipertimbangkan..huhu..

  5. Posted by syazwansamar on 4 November, 2008 at 7:30 am

    betol amar
    bek bela kambing je
    kang klu anda mahu bele kambing gtau aku~~
    leh join skali
    lalalal

    redzariz : Eh Syazwan,welcome to da house..rjin2 la komen..Aku memg dh bela kmbg..hehe..baru2 ni ada yg baru beranak.kembar,betina dua2..nanti aq bwak ko g kandang aq ek..comey anak2 die..hehe

  6. Posted by syazwansamar on 4 November, 2008 at 1:43 pm

    ahahahah~~
    okeh
    aku bersedia nk g kandang kambing ko~~
    aku tau ko dah bele kambing mase sekolah lagi ko sudah bercerita betapa comelnya anak2 kambing meminta disusui~~
    aha

    redzariz : hehe..haah..tapi skarang lagi proper..siap kat tmpt kambng ad astro lg..haha power x??

  7. Posted by ieda on 4 November, 2008 at 6:10 pm

    ammar redza ahmad rizal…sila hubungi saya dgn segera!!!!!!

    redzariz : X NAK!!hehe

  8. Teruskan menanam dengan seikhlas hati tanpa jemu. InsyaALLAH hasilnya indah….

    redzariz : saya akan cuba..mudah-mudahan ada HASILNYA..tapi sy serahkan pada takdir..hmm

  9. Posted by ieda on 5 November, 2008 at 1:32 pm

    jgn sbb ko nk bunga 2 tanam jenis bunga 2 gak..sampai tlepas pndang pokok bunga yg lbh sesuai kt halaman umah ko..

    redzariz : moga diberi petunjuk oleh NYA..huhu

  10. betul ida!!! Aku setuju!!

    redzariz : ya itu dia,2 pihak telah bersetuju..keh2

  11. hahaha..
    aduih..xtaw nk bd idea apa.bila bce entri mcm straight terus ttg bunga.tp bl bce komen mereka2 di atas mcm ad yg tersirat.hehe..err..sy pilih yg pertama.ehe

    redzariz : Ana welcome to the house..hehe..rjn2 la dtg slalu..aq ngah exam ni..susah nk membuat entry..pas exam aq update la slalu..

    p:s tq 4 cadangan..hehe..tp xtau la samada berhasil atau tidak..huhu

  12. Posted by andrian0588 on 9 November, 2008 at 6:08 am

    teruskan mengomen,entry ni memg sentiasa akan ada kat atas..entry2 baru akan brada bwh entry ni

  13. Posted by zetty89 on 10 Februari, 2009 at 12:52 pm

    ammar, mungkin bunga itu serba salah…
    yela, eksklusif sangat…
    mungkin ini tidak logik jika ko x faham maksu tersirat aku…
    “tungu je sampai bunga itu bersuara”
    mungkin susah kot untuk die tumbuh.. sebab die pernah juga ditanam oleh org lain….
    n mungkin juga kau perlu mencuba bunga lain(jika bunga itu x beri harapan untuk tumbuh)…
    memang tanam bunga akann selalu gagal..
    tapi x bermakna ko xleh tanam bunga lagi…

    redzariz : ehe.bnyknye nasihat..thanks2..

  14. Posted by ieyla on 21 Februari, 2009 at 1:34 am

    assalamualikum….
    erm saya rase bnrnye bergantung pade diri saudara sendiri…..
    ikut kate hati………..

    redzariz : hehe..sy rs pun mcm 2..emm..sy cm knal saudari…

  15. Posted by ieyla on 23 Februari, 2009 at 11:35 am

    saudara kenal saye???

    redzariz : x knal lg kot..tlg la knalkan..hehe

  16. Posted by fie on 7 Januari, 2010 at 2:59 pm

    Haizzz lau cakap kang kecik hati pulak…
    pokok bunga mana boleh kena siram ari hari…lagi 5 kali sehari….bukan kata nak tumbuh…nak muinta sambung nyawa pun pokok tu taknak dah…
    biasa nye pokok berbunga kena siram 2 hari sekali aje…tu pun tak perlu ari yang terlalu banyak… lau pokoh dedaun pun sama anggaran air pun tak perlu nayak juga agak2 satu cawan air sahaja… tu dah mencukupi…lau nak siran air hari2 pun boleh tapi dengan quantiti air yang sedikit….

    baja pula…lau pokok yang di tanam tu pokok berbunga kenalah beli baja yang khusus tuk tumbuhan berbunga…lau li yang sebanika nye baja tu pun tak leh percaya sangat…lah baja tuk pokok dedaun pulak ada yang di khas kan…cara membaja pun tak perlu menabur sekeliling pasuk…cukup membuat satu lubang kecil dah anggarkan 15biji baja dimasukkan…berbaja lah dalam seminggu sekali atau 2minggu sekali….tu baru boleh bagi pokok2 tu bernafas dengan sempurna…kena buat ikut senada lah…jangan nari buat kaedah A esok uat kaedah B..nanti bukan pokok tu yang taknak idup…haa sendiri mau ingat lah ye…
    selamat mencuba n kenalah banyak membaca..jangan mendera tumbuhan tersebut okey…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: